De Milieuverklaring van het Product is een informatie-instrument dat wordt gebruikt om gelijkwaardige producten te vergelijken en om – aan producenten, distributeurs en consumenten – de milieuprestaties van een goed te communiceren.
Met de milieuverklaring wordt elke fase van de levenscyclus van het product zorgvuldig onderzocht.
Hierdoor wordt het eenvoudig om te identificeren: het energieverbruik, de gebruikte grondstoffen, de luchtverontreinigingen, de hoeveelheid afval die wordt gegenereerd en de lozingen in waterlichamen met betrekking tot het betreffende product.
Geschikt voor elk type goed, is het een internationaal document; essentieel om de communicatieve impact van de b2c- en b2b-sectoren te versterken, en het vergemakkelijkt de toegang tot bepaalde aanbestedingen en openbare en/of particuliere aanbestedingen.
De Carbon Footprint, ook wel bekend als de klimaatvoetafdruk, is een maatstaf die wordt gebruikt om de hoeveelheid broeikasgasemissies in de atmosfeer van een product of organisatie te kwantificeren.
Het kennen van de omvang van de carbon footprint van de bedrijfsorganisatie of de geproduceerde producten vergroot de kansen op succes en winst, ten voordele van de bedrijfsidentiteit en het milieu.
Zeer veel internationale merken omarmen via Carbon Management-diensten decarbonisatieprocessen die niet alleen een solide, geloofwaardige en "groene" uitstraling geven, maar ook toegang bieden tot belastingvoordelen die alleen beschikbaar zijn voor "milieuverantwoorde" bedrijven.