Aan de ene kant heeft het opzetten van verschillende systemen voor de certificering van producten en diensten, zowel directe contacten met consumenten als een garantie voor hen, een zeer effectieve impact gehad.
Vandaag de dag worden er in veel landen over de wereld, met name in de Europese Unie, inspanningen geleverd voor de certificering van producten en diensten. In Europa ontwikkelt de Internationale Organisatie voor Standaardisatie en in ons land het Türk Standardları Enstitüsü normen die ervoor zorgen dat organisaties die goederen of diensten produceren, voldoen aan de standaarden en kwalitatief hoogwaardige producten en diensten aan consumenten aanbieden. Dankzij deze normen wordt het bewustzijn over kwaliteit en naleving van standaarden bij producenten verhoogd, wordt de veiligheid van leven en eigendommen van consumenten gewaarborgd, en krijgen consumenten de mogelijkheid om betrouwbare producten en diensten te kiezen, waardoor misleidingen op het gebied van kwaliteit worden voorkomen.
Bij het onderzoeken van de basisvereisten van een product in het kader van Arbeidsgezondheid en -veiligheid, is het essentieel dat er niet alleen tijdens de productie, maar ook na de productie en afhankelijk van de gebruiksomstandigheden, regelmatig controles plaatsvinden. Voor producten die op de markt worden gebracht en momenteel in gebruik zijn, zijn werkgevers verplicht om, in overeenstemming met de risicoanalyse die door de arbeidveiligheidsexperts is aangegeven, de periodieke inspecties en controles van hun apparatuur uit te voeren, tenzij anders vermeld in de normen volgens de Arbeidswet 6331, minimaal één keer per jaar. Periodieke inspectie is een verplichting die is vastgesteld door wettelijke regelgeving en betreft zowel productveiligheid als markttoezicht en controles, vooral voor producenten die hun producten naar verschillende landen willen verzenden en exporteren, en bewijst de juistheid van hun internationale technische goedkeuringen.