Aan de ene kant heeft het opzetten van verschillende systemen voor de certificering van producten en diensten, zowel directe contacten met consumenten als een garantie voor hen, een zeer effectieve impact gehad.
Vandaag de dag worden er in veel landen over de wereld, met name in de Europese Unie, inspanningen geleverd voor de certificering van producten en diensten. In Europa ontwikkelt de Internationale Organisatie voor Standaardisatie en in ons land het Türk Standardları Enstitüsü normen die ervoor zorgen dat organisaties die goederen of diensten produceren, voldoen aan de standaarden en kwalitatief hoogwaardige producten en diensten aan consumenten aanbieden. Dankzij deze normen wordt het bewustzijn over kwaliteit en naleving van standaarden bij producenten verhoogd, wordt de veiligheid van leven en eigendommen van consumenten gewaarborgd, en krijgen consumenten de mogelijkheid om betrouwbare producten en diensten te kiezen, waardoor misleidingen op het gebied van kwaliteit worden voorkomen.
Het ISO 27001-systeem is gericht op de bescherming van niet alleen persoonlijke gegevens, maar van alle gegevens van de onderneming. Daarnaast beschermt het systeem allerlei soorten informatie in verschillende vormen, inclusief online informatie en papieren gegevens. Een belangrijk punt hierbij is dat het topmanagement erin gelooft en het zich eigen maakt, en dat alle medewerkers deelnemen.
In het ISO 27001-systeem is risicobeoordeling centraal. De risicobeoordelingsactiviteiten omvatten een reeks activiteiten om risico's te behandelen, te voorkomen, te beheren en te verminderen. Deze activiteiten moeten geoptimaliseerd worden op basis van de risicovoorwaarden en doelstellingen van de onderneming. Om de effectiviteit van risicobeoordelingen te waarborgen, is voortdurende verbetering noodzakelijk.
TÜRCERT helpt organisaties bij het proces van ISO-registratie met ISO 9001: 2015. De deskundige adviseurs van TÜRCERT bieden voortdurende begeleiding tijdens het proces om een ISO-certificaat te behalen, terwijl ze ervoor zorgen dat het eindresultaat consistent is met de kwaliteitsdoelstellingen van de organisatie.
Sommige bedrijven kiezen deze route om te profiteren van de marketingvoordelen die gepaard gaan met een geregistreerde organisatie. Anderen kunnen besluiten om dit proces te doorlopen om een gestructureerde aanpak in hun bedrijfsmethodologie te tonen; weer anderen willen accreditatie verkrijgen vanwege druk die door hun leveranciers op hen wordt uitgeoefend. De meest voorkomende reden is echter dat ISO 9001: 2008 een solide basis biedt om de consistentie van een product of dienst te vergroten en zo de klanttevredenheid te verbeteren.
In welke vorm informatie ook wordt gepresenteerd of in welke betekenis deze ook wordt gedeeld of verzameld, deze moet altijd op een passende manier worden beschermd. Terwijl het verlies van veel activa mogelijk kan worden gecompenseerd, heeft verloren informatie geen financiële waarde. Daarom neemt het belang van informatie en de noodzaak om deze te beschermen in de veranderende en ontwikkelende omstandigheden van vandaag de dag steeds meer toe.
Informatie kan in verschillende vormen worden gebruikt en opgeslagen; schriftelijk in elektronische omgevingen, mondeling, in het geheugen van werknemers en in vele andere vormen. Informatiebeveiliging beschermt informatie tegen een breed scala aan gevaren en bedreigingen om de commerciële continuïteit te waarborgen, commerciële verliezen tot een minimum te beperken en het rendement op commerciële kansen en investeringen te maximaliseren. Informatie kan in vele vormen voorkomen. Het kan op papier zijn geschreven en gedrukt, elektronisch zijn opgeslagen, per post of via elektronische middelen worden verzonden, in films worden getoond of mondeling worden uitgedrukt tijdens een gesprek.
De ISO 16949-norm is een standaard die de vereisten voor kwaliteitsmanagementsystemen specifiek voor de automotive sector vastlegt. Het is ontworpen om verschillende evaluatie- en certificeringspraktijken wereldwijd in de toeleveringsketen van de automotive sector op elkaar af te stemmen. De norm werd voor het eerst gepubliceerd door de Internationale Organisatie voor Standaardisatie (ISO) in 1999 en is voor het laatst herzien in 2016. De momenteel geldende versie is ISO 16949:2016.
Wanneer de ISO 16949-norm wordt gecombineerd met klant specifieke vereisten, bepaalt deze ook de behoeften van bedrijven die automotive productie, service en accessoires produceren. De laatste versie van deze norm is opnieuw ontworpen op basis van de ISO 9001-norm van 2015 en is volledig in overeenstemming gebracht met de structuur en vereisten van het Kwaliteitsmanagementsysteem.